RoSaTour2013.reismee.nl

verslag 15

8 JULI 2013


VERSLAG 15 Zit inmiddels op de Katharen-Basken route (loopt langs de Franse kant van de Pyreneeën) en verblijf op de camping in Carcassone. De afstanden die ik gepland had zijn vanwege de enorme hitte de laatste week niet meer haalbaar. Na het middaguur wordt het heel erg zwaar en eigenlijk gekkenwerk. Heb vandaag eens even een nieuw schema uitgeprobeerd. Om zes uur gestart en om 12:30 gestopt met als resultaat 80km ondanks de vele klim hoogtemeters. Vroeger dan 6 uur is nog te donker en daardoor te gevaarlijk om te fietsen bovendien leest de navigatie dan moeilijker. Anyway, lig nu ook maar onder een boom net als de Spaanse en de Franse fietser naast me uiteindelijk dwingt de natuur je om je aan te passen. Heb 2 dagen geleden opnieuw 1 van mijn wensen vervuld, heb Le Tour aan me voorbij zien trekken. Volg dit spektakel al 25 jaar maar was er nog nooit bij geweest. Kwam na wat verkeerd gereden te zijn (hoe kan het met al mijn hulpmiddelen) op een kruispunt met een Departementale weg en zag allemaal auto's geparkeerd staan, 2 gendarmes en mensen op stoeltjes. Ineens ging me een lichtje branden. Na wat bewondering van Franse wielrenners voor al mijn bepakking en een verbod om over de D weg naar een dorp verderop te fietsen heb ik een achteraf weggetje genomen om in een café in Roujan het hele gebeuren onder het merendeel Franse publiek te volgen. Het duurde toen nog 3 uur voor de tour langs kwam. Was zeer onder de indruk. Toen de motard met het bord nog 5:40 langsreed werd dit hardop geroepen door het publiek en daarna werd het doodstil in de straat vol publiek. Op een gegeven moment hoor je het gejuich aanzwellen uit de richting van de naderende renners, eerst 2 koplopers voorafgegaan door 2 gendarmes op motoren met felle lichten aan daarna op 4 minuten het peloton ook motoren daarvoor. Na de eindwagen met einde koers kwam er nog 1 renner die het niet meer bij kon benen en vooruit geklapt werd door het publiek. Het café de zwarte kat was ook een plek waar allerlei vertegenwoordigers van de diverse ploegen binnenkwamen om wat te eten en te drinken. Heb die dag maar 30km gefietst maar HEB GENOTEN! Heb op het eindpunt van de Groene weg in St Pierre La Mer nog op een "hoera camping" (zie eerder verslag) gestaan waar ik nu wel de topprijs van EUR 23 heb moeten betalen. Volgende camping was weer EUR 7,70 Dat soort plaatsen wil je zo snel mogelijk weer weg zijn. Qua natuurbeleving vallen me de enorme krekel concerten onderweg op, de prachtige platanen in de dorpen en ook hier de vele adembenemde gorges. Weet dat je dit als fietser of wandelaar veel intenser beleefd dan de gemiddelde toerist met wagen en caravan. Kom op alle routes overdag regelmatig lange afstandfietsers tegen. Gedachte: Op een Tour met maar 1 deelnemer mag je altijd in de gele trui fietsen. Groetjes, Gerrit

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!