RoSaTour2013.reismee.nl

verslag 18

19 JULI 2013


VERSLAG 18 Zit sinds gister op "El Camino" oftewel het deel in Spanje naar Santiago. Dit leeft hier enorm en is vastgelegd als cultureel Europees erfgoed met bijbehorende subsidies. Het laatste is vooral bedoeld voor toeristen en leidt tot minder goeds voor wandelaars/fietsers die op eigen kracht gaan. Is een overdaad aan borden langs de weg. Anyway....... 2 dagen geleden was ik in Frankrijk op het punt waar pelgrims historisch gezien zich verzamelen uit alle windstreken om de Pyreneeën over te steken (st Jean Pied de Port). Dit stadje heeft een heel speciale atmosfeer, veel pelgrims, een goede municipal camping en vele onderkomens voor pelgrims. Toen ik daar kwam stond ik bij een fietser (Ruud uit Vaassen!) die aan de 100 collen tocht bezig was en een camper. De fietsers werden door Flip en Marianne van de camper uitgenodigd om aan te schuiven bij het diner. Werd nog gezellig die avond. Er streken nog meer fietsers en veel wandelaars neer op de camping. Volgende morgen op de fiets gestapt om 870 hoogtemeters te overbruggen: "Puerto de Ibaneta op 1057m" tijdens de klim kwam ik een jong NL stel tegen en heb met hun koffie gedronken in Roncesvalles. Is ook een bijzondere plek heb daar een stempel gehaald. Tot Santiago is het hier een stempelparadijs. Nu maar hopen dat ik aan het einde van de rit mijn certificaat krijg. Boudewijn en Tini geloven me zonder ook wel maar toch... Vervolgens een inschatting fout gemaakt waardoor de tocht 90km lang werd en ik neerstreek in de Albergue in Tiebas. Was daar samen met een Franse wandelaar verder was de herberg leeg. Nog samen met mijn Franse vriend naar het café geweest waar hij kon bellen (zijn mobiel had geen contact met de paal die van mij wel) en ik kon eten. Geweldige nieuwe Albergue, alles beschikbaar zoals keuken, borden en pannen, afwasmachine en normale wasmachine geweldige douche en toilet, gratis wifi alles voor 8 Euro. Fiets kon in garage en kreeg de sleutel. Vandaag strafte zich de zware lange tocht af, kwam geen berg meer op en ben neergestreken op de camping in Estella (=ster) Ieder stadje wat ik doorkom is een cultureel historisch hoogtepunt waar je soms even de tijd voor moet komen. In de supermerkado hier wees de eigenaar naar me en riep: Hollande en maakte fiets en loop bewegingen. Tot een uur of 1 is het in deze bergachtige streek meestal bewolkt en dus niet overdreven warm. Nu om 14:00 uur begint de koperen ploert weer zijn werk te doen. Ga nog even in het zwembad. Groetjes, Gerrit

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!