RoSaTour2013.reismee.nl

verslag 20

26 JULI 2013

VERSLAG 20 Ben in de stad Leon aangeland. Dit is 1 van de culturele juweeltjes op de camino. Ben op de weg hierheen eerst 2 NL dames fietsers tegengekomen die heel weinig bagage hadden omdat ze de kampeerspullen in st Jean mee terug hadden gegeven aan iemand. Toen ik net voor het palais van Gaudi stond rond te kijken melde zich Yvonne een spontane jonge meid die alweer op de terugweg was van SDC. Lange tijd mee gekletst. Vind het heel stoer zoals ze de reis maakt. Na de vak gaat ze verder met haar studie geneeskunde. Zie heel veel jonge mensen op de camino hetgeen betekent dat er ook veel toekomst is voor pelgrimeren wat je motief ook maar is. Ben man met bepakte ezel tegengekomen en een geestelijke in habijt met rugzak. Zit hier in Leon in een dependance van de universiteit die in de zomermaanden tot Albergue wordt omgetoverd. Perfecte plek direct bij de beroemde kathedraal. Ook hier verblijft een NL fietstel met Koga. Slaap op een 2 persoon kamer samen met een Italiaanse wandelaar. Nu maar hopen dat hij geen last van mijn snurken heeft vannacht. Op de camping in Burgos kwam ik Johan 2 opnieuw tegen. 7 dagen eerder in Oloron ontmoet. Sterke vent die jaarlijks de Alpduzes doet oftewel 6 keer op 1 dag naar boven voor het goede doel. Samen met hem arriveerde Luuk waar ik in de ochtend vroeg Burgos mee uit ben gereden. Sinds een aantal dagen zit ik op Tierra de Campos een hoogvlakte op 900m. Het is nagenoeg vlak dus kun je veel km maken maar in dit landbouwgebied met lange rechte (gravel) wegen is het bloedheet en weinig bomen. Moet ook voor de wandelaars zeer zwaar zijn. Na morgen weer klimmen naar 1500m en dan tot SDC veel op en neer. Moet vaak aan de woorden van Siem denken "pelgrim wordt je niet zomaar, je moet daarvoor ontberingen lijden". Anyway na Rome komt ook dit doel in zicht. Liefs, Gerrit