RoSaTour2013.reismee.nl

verslag 23

10 AUG 2013


VERSLAG 23 10 AUG 2013 Zit op de aanloop op 950m naar de hoogste berg op mijn tocht is 1500m, ben in een pension neergestreken in Riego de Ambros. Kon gelijk aanschuiven bij een feestdis ter ere van het bereiken van de 100 jarige leeftijd van de grootmoeder. Geweldig uitzicht hier, zie in de diepte Ponferrada Ben gister bij de opgang naar de andere hoge berg Alto de Poio Jeff uit de US tegengekomen nadat ik een stel NLers ontmoette die me een compleet ontbijt gaven. Ben met hem tot daarnet opgetrokken. Zijn de enige 2 die de verkeerde kant oprijden. Was geweldig goed weer sinds afgelopen woensdag. 7 AUG 2013 Nog niet zon korte fietsdag gemaakt als op donderdag 7 aug. Het begon te regenen toen ik goed en wel op de fiets zat nadat ik de kampeerplek naast de Albergue in Arzua had verlaten. Na 40km had ik geen zin meer aan de regen en ben neergestreken in de Albergue in Ligonde. Koste nog wel wat moeite om een plek te krijgen want door de regen was er een run van wandelaars op deze plek maar heb de Spaanse Maria kunnen overtuigen om mij een plek voor de nacht te geven. De regels in de niet commerciële Albergues is wandelaars eerst, fietsers krijgen pas na 7 uur te horen of er plek is. Heb begrip voor de regels maar was verbaasd dat er ook iemand de slaapzaal binnenkwam met een rolkoffer lijkt me geen wandelaar maar een automobilist die voor de prijs van 6 euro wil overnachten.


POINT OF RETURN: Heb afgelopen zondag kaap Finisterre bereikt. Dit is op mijn reis het verst weggelegen punt van huis. Heb daarnaar toe de kustweg gevolgd vanaf Noia en op een camping aan het strand in Muros gestaan. Was prachtig weer maar aan de Atlantische kust is het veel minder warm dan aan de Middellandse zee. Ben met volledige bepakking naar boven gereden op de kaap waar het zeer druk was met toeristen. Kreeg bewonderende opmerkingen en werd als een bezienswaardigheid op de foto gezet. Op dit meest westelijk gelegen punt van Spanje staat nog een caminoteken met daarop 0,0km. Onderweg nog veel wandelaars en fietsers tegengekomen die doorgingen naar de kaap. Die nacht in Estorde gekampeerd waar ik Vlaamse Chris op zijn Koga tegenkwam, gezellige avond mee doorgebracht. Het bijzondere van de terugtocht is dat je tegen het camino verkeer ingaat en nu pas echt de onafgebroken stroom van wandelaars ziet. Ook veel fietsers overigens waar je de NL en BE fietsers er zo uitpikt door de trekkingbikes en Ortlieb of Agu tassen voor en achter. De Spanjaarden rijden op mountainbikes en hebben minimale bepakking aan de zadelpen hangen of dragen een rugzakje. In Padron heb ik in een pension geslapen waar de eigenaar geen Engels sprak. Hij gaf me 10% korting omdat ik pelgrim was wat de prijs van eur 24 opleverde. Was een prima kamer met alles erop en eraan. Wel een beetje lawaaierig omdat het pension aan de doorgaande N550 ligt. Overdag is er voor verkeer geen doorkomen aan maar s’nachts staan de stoplichten op groen en gaat het zware vrachtverkeer met volle vaart door het stadje. Veel sluipverkeer om de tol op de A9 te omzeilen. Rijdt in principe dezelfde weg terug als die ik heen genomen heb. Ken de weg tenslotte nu goed. Soms maak ik wat kleine aanpassingen, ben niet meer door Santiago gekomen maar onderlangs via Ponte Ulla gereden. Dit heeft altijd wat risico’s omdat de stijging percentages niet bekend zijn maar ging in dit geval bijzonder goed. Sommige hellingen zijn van de andere kant gemakkelijker maar sommige ook juist zwaarder. Met mijn bepakking moeten hellingen tussen 7 en 10 % niet te lang duren anders wordt het een martelgang. Ben inmiddels alweer gewend aan de terugreis kom nog steeds veel leuke mensen tegen zoals gisteravond waar ik met een Oostenrijkse dame, een Duitse dame en een Fransman heb zitten eten waarbij we over veel dingen in het leven hebben gesproken en "on kissing terms" uit elkaar zijn gegaan. Liefs, Gerrit

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!