RoSaTour2013.reismee.nl

verslag 18

19 JULI 2013

VERSLAG 18 Zit sinds gister op "El Camino" oftewel het deel in Spanje naar Santiago. Dit leeft hier enorm en is vastgelegd als cultureel Europees erfgoed met bijbehorende subsidies. Het laatste is vooral bedoeld voor toeristen en leidt tot minder goeds voor wandelaars/fietsers die op eigen kracht gaan. Is een overdaad aan borden langs de weg. Anyway....... 2 dagen geleden was ik in Frankrijk op het punt waar pelgrims historisch gezien zich verzamelen uit alle windstreken om de Pyreneeën over te steken (st Jean Pied de Port). Dit stadje heeft een heel speciale atmosfeer, veel pelgrims, een goede municipal camping en vele onderkomens voor pelgrims. Toen ik daar kwam stond ik bij een fietser (Ruud uit Vaassen!) die aan de 100 collen tocht bezig was en een camper. De fietsers werden door Flip en Marianne van de camper uitgenodigd om aan te schuiven bij het diner. Werd nog gezellig die avond. Er streken nog meer fietsers en veel wandelaars neer op de camping. Volgende morgen op de fiets gestapt om 870 hoogtemeters te overbruggen: "Puerto de Ibaneta op 1057m" tijdens de klim kwam ik een jong NL stel tegen en heb met hun koffie gedronken in Roncesvalles. Is ook een bijzondere plek heb daar een stempel gehaald. Tot Santiago is het hier een stempelparadijs. Nu maar hopen dat ik aan het einde van de rit mijn certificaat krijg. Boudewijn en Tini geloven me zonder ook wel maar toch... Vervolgens een inschatting fout gemaakt waardoor de tocht 90km lang werd en ik neerstreek in de Albergue in Tiebas. Was daar samen met een Franse wandelaar verder was de herberg leeg. Nog samen met mijn Franse vriend naar het café geweest waar hij kon bellen (zijn mobiel had geen contact met de paal die van mij wel) en ik kon eten. Geweldige nieuwe Albergue, alles beschikbaar zoals keuken, borden en pannen, afwasmachine en normale wasmachine geweldige douche en toilet, gratis wifi alles voor 8 Euro. Fiets kon in garage en kreeg de sleutel. Vandaag strafte zich de zware lange tocht af, kwam geen berg meer op en ben neergestreken op de camping in Estella (=ster) Ieder stadje wat ik doorkom is een cultureel historisch hoogtepunt waar je soms even de tijd voor moet komen. In de supermerkado hier wees de eigenaar naar me en riep: Hollande en maakte fiets en loop bewegingen. Tot een uur of 1 is het in deze bergachtige streek meestal bewolkt en dus niet overdreven warm. Nu om 14:00 uur begint de koperen ploert weer zijn werk te doen. Ga nog even in het zwembad. Groetjes, Gerrit

verslag 17

17 JULI 2013

VERSLAG 17 Mijn lieve volgers wat ben ik iedere keer weer blij met jullie reacties voel jullie daardoor vlakbij en vind de wijsheden, humor, historische aanvullingen etc. geweldig. Toen ik uit dAnzil vertrok om 6 uur kwam ik meteen alweer een hoogtepunt tegen; een weg die samen met een rivier 400m door een tunnel kronkelde. Ondanks dat je op wil schieten ga je er toch even bij stilstaan, genieten en foto's nemen. De laatste honderd km naar Lourdes waren zeer zwaar met steile hellingen over langere afstand maar o wat een prachtige vergezichten. Op de bergtoppen ligt hier en daar nog wat sneeuw. Het gebied is overigens zeer onweer gevoelig. Gisteravond barste er rond 9 uur savonds de hel los. Langdurige bliksem binnen 1 km en daarna storm zoals ik met deze Hillebergtent nog niet eerder tegen ben gekomen. Weet dat je door blikseminslag hoge spanningverschillen over de grond kan krijgen en een zo klein mogelijk oppervlak moet bestrijken met je lichaam maar na enige tijd toch maar gaan liggen uitgaande dat de thermarestmat ook wel het eea isoleert. Je blijft echter waakzaam. LOURDES - Als je hier bent zul je toch ook het heiligdom moeten bezoeken hetgeen vanmorgen gedaan. Kwam midden in een buitenmis bij de grot van Bernadette terecht. Veel mensen in rolstoelen die hun hoop hebben gevestigd op een wonder. Het toeristische gehalte viel me erg mee was heel anders dan Rome en Assisi. Het is vooral een plek die mensen hoop geeft. Het e.e.a is weer helemaal spicandspan na de overstroming 4 weken geleden. Heb een kaarsje gebrand, water getapt en vooral gekeken naar al die mensen die in devotie langs komen. Gedachte: Waar heb ik het aan te danken dat ik op eigen kracht in Lourdes kom en zo velen soms van jongere leeftijd letterlijk geduwd moeten worden. KMSTAND TOT LOURDES: 3772 KM LOURDES NAAR SANTIAGO DC: 1020 Groetjes en Liefs Gerrit

verslag 16

10 JULI 2013

VERSLAG 16 Iedere dag heeft wel weer wat anders.... Gister had ik rond het middaguur net voor de siësta inkopen gedaan en ging naar de beoogde camping in Manses. Nergens een bord camping zoals in de meeste gevallen. In het gehucht bij een huis gevraagd of iemand Engels sprak wat een yes opleverde. Bleek een Engelsman te zijn. Hij vertelde dat de camping verderop na een triangle en daarna een weg die terugboog was. Het was een excellent place vertelde hij. In mijn boek stond aangegeven 1,5km van de route maar is uiteindelijk 5km geworden. De afstand was geen probleem maar de enorme hellingen wel. Na enige tijd vond ik de triangle en daarna een getekend symbool voor een Amerikaanse caravan uit de 50er jaren. Ging op de splitsing naar links en kwam hellingen tegen van 20%. Dit was alleen nog maar te beduwen. Vroeg me af waarom ik niet terugging naar de camping die ik 6km terug gezien had in Mirepoix maar iets daagde me uit. Toen ik na een halfuurtje duwen en uithijgen boven was kwam ik voor een gesloten hek en dacht dit is dus gesloten. Maar zag ook een camera en een intercom. Drukte op de belknop en er werd opgenomen en de poort naar "de hof van Eden zwaaide" open. Werd zeer persoonlijk ontvangen op deze retro camping vol met Amerikaanse caravans uit 50er jaren. Het geheel was werkelijk als een paradijs ingericht met allerlei bloemen en bomen. Deze plek staat voor mij qua camping op nummer 1 zie ook www.airstreameurope.com. leuke plek om eens met Thea te verblijven. Was ook geweldige Spaanse muziek en hapjes/drankjes gisteravond. Werd me nog aangeboden mee de Spa in te gaan maar ging op tijd naar bed om rond 6 uur weer op de fiets te stappen. Ben vandaag rond het middaguur in le Mas-dAnzil aangekomen en duik zo dadelijk het zwembad in. De warmte is nog steeds iets wat ik niet goed kan handelen maar pas me meer en meer aan bij de lokale gewoontes. Het Santiago gevoel begint nu te komen sinds de wegwijzer en de schelp die ik gister kreeg. Groetjes, Gerrit

verslag 15

8 JULI 2013

VERSLAG 15 Zit inmiddels op de Katharen-Basken route (loopt langs de Franse kant van de Pyreneeën) en verblijf op de camping in Carcassone. De afstanden die ik gepland had zijn vanwege de enorme hitte de laatste week niet meer haalbaar. Na het middaguur wordt het heel erg zwaar en eigenlijk gekkenwerk. Heb vandaag eens even een nieuw schema uitgeprobeerd. Om zes uur gestart en om 12:30 gestopt met als resultaat 80km ondanks de vele klim hoogtemeters. Vroeger dan 6 uur is nog te donker en daardoor te gevaarlijk om te fietsen bovendien leest de navigatie dan moeilijker. Anyway, lig nu ook maar onder een boom net als de Spaanse en de Franse fietser naast me uiteindelijk dwingt de natuur je om je aan te passen. Heb 2 dagen geleden opnieuw 1 van mijn wensen vervuld, heb Le Tour aan me voorbij zien trekken. Volg dit spektakel al 25 jaar maar was er nog nooit bij geweest. Kwam na wat verkeerd gereden te zijn (hoe kan het met al mijn hulpmiddelen) op een kruispunt met een Departementale weg en zag allemaal auto's geparkeerd staan, 2 gendarmes en mensen op stoeltjes. Ineens ging me een lichtje branden. Na wat bewondering van Franse wielrenners voor al mijn bepakking en een verbod om over de D weg naar een dorp verderop te fietsen heb ik een achteraf weggetje genomen om in een café in Roujan het hele gebeuren onder het merendeel Franse publiek te volgen. Het duurde toen nog 3 uur voor de tour langs kwam. Was zeer onder de indruk. Toen de motard met het bord nog 5:40 langsreed werd dit hardop geroepen door het publiek en daarna werd het doodstil in de straat vol publiek. Op een gegeven moment hoor je het gejuich aanzwellen uit de richting van de naderende renners, eerst 2 koplopers voorafgegaan door 2 gendarmes op motoren met felle lichten aan daarna op 4 minuten het peloton ook motoren daarvoor. Na de eindwagen met einde koers kwam er nog 1 renner die het niet meer bij kon benen en vooruit geklapt werd door het publiek. Het café de zwarte kat was ook een plek waar allerlei vertegenwoordigers van de diverse ploegen binnenkwamen om wat te eten en te drinken. Heb die dag maar 30km gefietst maar HEB GENOTEN! Heb op het eindpunt van de Groene weg in St Pierre La Mer nog op een "hoera camping" (zie eerder verslag) gestaan waar ik nu wel de topprijs van EUR 23 heb moeten betalen. Volgende camping was weer EUR 7,70 Dat soort plaatsen wil je zo snel mogelijk weer weg zijn. Qua natuurbeleving vallen me de enorme krekel concerten onderweg op, de prachtige platanen in de dorpen en ook hier de vele adembenemde gorges. Weet dat je dit als fietser of wandelaar veel intenser beleefd dan de gemiddelde toerist met wagen en caravan. Kom op alle routes overdag regelmatig lange afstandfietsers tegen. Gedachte: Op een Tour met maar 1 deelnemer mag je altijd in de gele trui fietsen. Groetjes, Gerrit

verslag 14

3 JULI 2013

VERSLAG 14 Sta op het moment dat ik dit schrijf op de municipal in Sommieres en na vele weken zonneschijn tikt nu de regen op mijn tent ook dat gebeurd schijnbaar wel eens in zuid Frankrijk blijf hier maar een extra dagje het is niet lekker om in je regenpak heuvel op te rijden bij deze hoge temperatuur. Een buitje is ook wel nodig in dit kurkdroge zuiden. Alles komt onder het stof te zitten, de tent, je kleren, de fiets. De patron verzekerde me dat het vanmiddag weer zonnig is. Toen ik gister in een gehucht een broodje stond te smeren stopte er een Franse auto naast me, het raam ging open en de man wees naar me en riep: "La Corse". Toen ik eens goed keek herkende ik hem. Hij was 3 weken eerder met zijn motorfiets op dezelfde camping op Corsica. Hij bleek dichtbij te wonen en bood aan bij hem te slapen of te kamperen. Was nog ochtend maar heb hem bedankt voor het aanbod. Wat is de kans dat je elkaar weer opnieuw ontmoet? Gisteravond kreeg ik van de NL buren in een caravan spontaan een groot bord spaghetti aangeboden. Was heerlijk. Op de een of andere manier denken mensen als ze me zien die fietst zoveel die lust vast wel wat. (In combinatie met mijn skinny voorkomen). Er staan nog 2 andere lange afstand fietsers op deze camping. Met Johan heb ik gister nog even gekletst. Hij gaat verderop via het canal de midi naar de westkust. Op dit moment maak ik een verbinding tussen het Rhonedal en de Pyreneeën hoop daar zaterdag te zijn. Het gebied is niet hoog maar zeer heuvelachtig waarbij je vaak wel 500 hoogtemeters maakt op een dag. Toeristenval Dat zijn plekken waar je als reiziger midden in het massatoerisme beland. De campings (Johan noemt het hoera campings) zijn belachelijke duur, er zijn allerlei voorzieningen waar je geen gebruik van maakt en discolawaai tot diep in de nacht. Had deze week ook weer noodgedwongen zon plek. Toen ik vroeg naar de prijs moest ik bijna aan de beademing EUR 24,- in het hoogseizoen EUR 33,- Ben met de manager in discussie gegaan waarna hij EUR 17,- in rekening bracht. Deze camping had 4 sterren en er stonden alleen maar NLers en BEers. Niets Frans aan dus. Opm: Mocht bij de aardige achterburen mijn spullen opladen en kreeg een half brood mee. Ook de grote steden zoals Rome, Nice, Avignon en Orange zijn onderdeel van de toeristenval. KOGA Het overgrote deel van de NL en BE lange afstandfietsers rijdt op Koga of de Duitse variant IDworx Gr, Gerrit

verslag 13

29 JUNI 2013

VERSLAG 13 Is toch ongelooflijk, zit in mijn blote bast op de camping in Lourmardin de tour de France start op Corsica te bekijken. Was daar een week geleden nog waarbij de finish naast de camping op plage Marinelle is. Is wel weer een week geleden en sindsdien heb ik al weer heel wat hoogte meters gemaakt door de gorges in zuid Frankrijk. Toen ik lande in Nice ben ik meteen gaan fietsen waarbij de eindbestemming 40km verderop lag. 10km voor dat punt toen ik stond uit te hijgen op een spectaculair uitzichtpunt kwamen 3 Vlamingen (Pascal, Sonja en Kurt) op de fiets me vergezellen. Onze paden hebben zich vervolgens de afgelopen 5 dagen voortdurend gekruist. Soms nemen ze andere routes maar altijd kwamen we elkaar weer tegen. Op de eerste dag bleek de camping gesloten maar de locals vertelden dat 5km verderop wel een camping moest zijn. Nee, dus en vervolgens weer 5km heuvelop gereden voor de volgende waar we rond 9 uur savonds aankwamen. Er was niets qua eten te verkrijgen maar mijn inmiddels Vlaamse vrienden hebben met hun noodvoorraad een heerlijke pasta ook voor mij gemaakt. Het bijbehorende flesje wijn heb ik gescoord bij een stel Duitsers in een camper. Ook gister was weer zon bijzondere dag, had met mijn vrienden die ik tot mijn verbazing op een terrasje in Moutier opnieuw tegenkwam afgesproken te overnachten in Manosque. Maar doordat ik verkeerd reed op een onverhard pad wat eindigde bij een boerderij en het zoeken naar de juiste camping in Manosque heb ik die dag wel 100km gereden en ten einde raad maar een bordje Municipal gevolgd waar ik tot mijn verbazing opnieuw mijn vrienden trof op de municipal camping. Opnieuw hebben we ons voedsel met elkaar gedeeld. Van deze lieve mensen heb ik vanmorgen afscheid genomen gezien zij boven Mont Ventoux langsgaan en ik onderlangs. We houden via de moderne media contact. Kreeg overigens daarnet een smsje van de "E-bikers" die ik eerder in Italië ontmoet heb. Ze zaten op het station in Livorno "te wachten op deportatie naar NL". Samengevat gaat helemaal goed met mij en is opvallend hoeveel vrienden je maakt op een dergelijke tocht. Ben naast mijn Vlaamse vrienden onderweg nog een paar NL ers en een Canadees tegengekomen. De laatste was volledig bepakt ook over de mont Ventoux gegaan. Gr, Gerrit

verslag 12

26 JUNI 2013

VERSLAG 12 De tussenstop op Corsica was geweldig. Het eiland is werkelijk zoals in de folders staat. Heb erg genoten van het bezoek van mijn lieve dochter Silvie. We hebben net als op onze eerdere trips alles er uit gehaald wat er in zit. Zelfs nog een kampvuur gemaakt op het strand. De camping was een doorgang plek waar iedere dag weer nieuwe mensen arriveerden waaronder fietsers en wandelaars. Hierdoor kon Silvie ook nog even kennismaken met het reizen en trekken van fietsers en wandelaars. We hebben ook geweldig goed gegeten. Dit was de eerste keer dat alle 3 branders die ik mee heb in actie kwamen. Alle overbodige winterspullen die zo goed te pas kwamen in de Alpen plus routeboekjes zijn met Silvie terug naar NL gegaan. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik op een super de luxe veerboot naar Nice, er zitten roltrappen in en een zwembad. Uiteraard mocht mijnheer de Vries als eerste het schip opfietsen (enige fiets aan boord) Alle andere (vracht) wagens moesten maar even wachten. Is wel wat glad op de autodekken oppassen dus. Na deze break op Corsica ga ik aan deel 2 van de RoSaTour beginnen oftewel de gorges in de Provence. Heb overigens na lang zoeken in Bastia een fietsenmaker gevonden, de Shimano remblokken die ik mee heb wilden maar niet in de remschoenen achter schuiven. Voor ging wel. De mecanicien heeft er blokken van een ander merk ingezet zodat ik weer voldoende remcapaciteit heb. Merkwaardig dat je zo weinig fietsers ziet op een eiland waar eind deze week de tour van start gaat. De (race)fietsers die je ziet zijn meestal toeristen. Gr, Gerrit

verslag11

VERSLAG 11
Techniek problemen zijn opgelost heb vinkje aangezet voor internet synchroniseren. Zit nu op Corsica op een camping waar wel internet is. Dit schijnt niet zo gangbaar te zijn.
Ben de afgelopen dagen met de trein naar Livorno gereisd en vandaar met de veerboot naar Corsica.
De treinreis regelen was nog een hele klus op het immens grote station in Rome. Er zijn wel automaten maar daar stond niets over fietskaartjes. Eerst in de rij met 100 mensen voor me om de mogelijkheden te vragen. En de volgende dag opnieuw in een lange rij om een kaartje te kopen.(dag van te voren voor de zekerheid) In Livorno vertrok de boot de volgende morgen om 8 uur dus neergestreken op camping in zeer toeristisch gebied niet te ver van de haven. Is een zeer grote haven met allerlei industrie en goederen overslag en opslag. In een straal van 5km gezocht om een supermarkt maar niet gevonden allemaal resorts en op het strand de Afrikaanse verkopers van tassen en zonnebrillen.
De reis op de boot was prachtig. Mijn fiets stond op het vrachtwagen dek en werd door een matroos nog eens extra gezekerd met een touw. Het was net een soort cruise als je op een dekstoel op het zonnedek ligt. Was de enige fiets met bepakking.
Op Corsica de dichtstbijzijnde camping net onder Bastia opgezocht. Was een goeie keus, zandstrand voor de deur en vanuit tent zie je de zee. Boompjes waaronder je de tent in de schaduw kan zetten. Nadeel van deze (plantaan?) Is dat er blauwe vruchten afvallen waardoor alles blauw gaat kleuren zoals je broek en je voeten. Kunt de vruchten gewoon opeten. Had niet verwacht hier meer fietsers aan te treffen maar bij aankomst ontmoette ik Bas en Linda die 800 km op het eiland hadden gefietst. Later kwam daar een Fransman Jean bij die echt het type wereldfietser is en er ook zo uitzag. De volgende morgen heeft hij voor mij thee gemaakt. Kwam ook nog een GR20 wandelaar tegen uit Litouwen. Hij had totaal geen eten gehaald dus hebben we samen mijn potje opgegeten. Kreeg van hem een stuk Litouwse worst.
Is heerlijk toeven hier op Corsica, supermarkten zijn gewoon de hele dag open, versta ze beter, camping prijzen weer normaal, stokbrood enz. Het bevalt me op Frans grondgebied beter dan in Italie. Heb hier ongeveer 145km gefietst maar ook de kustwegen zijn bepaald niet vlak.
Ben in afwachting van Silvie die morgenavond om 21:45 op de luchthaven aankomt.
Gr, Gerrit
P.s. wat me buiten NL opvalt is dat racefietsers je altijd groeten. In NL keuren ze je geen blik waardig.